Petua Hilangkan Bintik Hitam Pada Pakaian

Cara-Menghilangkan-Bintik-Hitam-di-Pakaian

Kalau pakaian korang ada jeragat atau bintik hitam kecil yang banyak, ketahuilah itu sebenarnya kulat yang tumbuh pada baju akibat baju tersebut tidak kering atau lembap.

Dah basuh banyak kali pun masih tak hilang kan? Haa jangan risau , kami ada petua untuk korang hilangkan bintik hitam tersebut. Baca ni:

 

1. Campur cuka dalam setengah liter air

2. Rendam pakaian yang berbintik hitam ke dalam air campuran cuka semalaman.

3. Keesokannya, cuci dengan sabun atau detergen seperti biasa.

4. Sediakan air panas yang dah dicampur dengan jeruk nipis.

5. Bilas pakaian dengan air suam hangat campuran jeruk nipis tadi.

6. Biar pakaian korang selama beberapa saat dalam air hangat campuran jeruk nipis.

7. Kemudian, cuci kembali guna sabun atau detergen

8. Bilas guna air bersih

9. Kemudian korang jemur sampai kering

 

Macam mana nak elak bintik hitam timbul pada pakaian?

-kalau korang seorang yang kuat berpeluh, pastikan baju tersebut terus dicuci. Jangan biarkan terperuk. 

-Kalau cuci baju, jangan biarkan sampai 2,3 hari baru nak jemur. Siap cuci terus jemur tau!

-Pastikan baju yang dijemur kering dengan betul, jangan angkat selagi baju tak kering.

p/s: untuk pengetahuan korang, Zat asam pada cuka dan jeruk nipis dipercayai boleh menghilangkan bintik hitam atau jeragat hitam pada pakaian.

.

.

.

.

Kredit : sajakongsi

.

.

Like PAGE kami : The Palazzo Expert / Comfy Wear by The Palazzo Expert

Like INSTAGRAM kami : thepalazzoexpert

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Pin It on Pinterest